Jaarverslag 2022 - Schadefonds Publicaties

Hoofdstukken icoon

Hoofdstukken

Voorwoord

2022 was een enerverend jaar waarin records zijn verbroken. Commissievoorzitter Arlette Schijns en directeur Monique de Groot blikken terug op 2022 en benoemen diverse mijlpalen.

2022 in cijfers

Aanvragen

In 2022 ontving het Schadefonds 10.475 aanvragen. Niet eerder in de geschiedenis van het Schadefonds Geweldsmisdrijven ontvingen we zoveel aanvragen. Steeds meer slachtoffers van opzettelijk gepleegde geweldsmisdrijven weten het Schadefonds te vinden.

Totaal aantal aanvragen

2020
9.565
2021
9.117
2022
10.475
Nieuwe aanvragen
9.989
Aanvullende aanvragen
292
Herziening
194

Overige aanvragen

Bezwaar
635
Beroep
73
Hoger beroep
21
Internationale aanvragen
23

Beslissingen

Het Schadefonds neemt in principe een beslissing op iedere aanvraag die binnenkomt. In 2022 nam het Schadefonds 11.342 beslissingen. Het aantal beslissingen ligt in 2022 aanzienlijk hoger dan in het jaar daarvoor. Doordat we meer aanvragen ontvingen dan verwacht, hebben we aanvullende maatregelen genomen. Het afgelopen jaar hebben we extra mensen aangenomen en werkprocessen aangepast met inachtneming van het principe ‘first in first out’. Daardoor konden we de hoeveelheid aanvragen bijhouden.

2020

Beslissing verrekenen

1.232

Toewijzingen

6.991

Afwijzingen

3.210

Totaal

11.433

2021

Beslissing verrekenen

1.398

Toewijzingen

5.038

Afwijzingen

2.829

Totaal

9.265

2022

Verrekenen

1.309

Toewijzingen

6.060

Afwijzingen

3.973

Totaal

11342

Doorlooptijden

Het Schadefonds doet de afhandeling van een aanvraag in maximaal 26 weken. Intern hanteren wij een doelstelling van gemiddeld 12 weken doorlooptijd per aanvraag. In 2022 is de gemiddelde doorlooptijd 16 weken. Dit is voor een deel te verklaren doordat we meer aanvragen ontvingen dan verwacht. Ook de hoeveelheid aanvragen van de Tijdelijke regeling financiële tegemoetkoming voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg had gevolgen voor de reguliere doorlooptijden. Door werkprocessen aan te passen is de gemiddelde doorlooptijd niet verder opgelopen.

Uitgekeerde bedragen

Het totaal van de uitgekeerde bedragen in 2022 is 22,6 miljoen euro. Het gemiddelde uitkeringsbedrag van 3.883 euro is lager dan het gemiddelde uitkeringsbedrag in 2021.

Totaal uitgekeerd bedrag

(bedragen in miljoenen)

€ 27

2020

€ 20,40

2021

€ 22,60

2022

Gemiddeld uitkeringsbedrag

€ 3.962

2020

€ 4.219

2021

€ 3.883

2022

Ontvangsten CJIB
€ 1.588.196

Slachtoffers die een tegemoetkoming hebben ontvangen van het Schadefonds, krijgen soms alsnog een schadevergoeding van de dader. In dat geval verrekent het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) de nieuwe vergoeding met de eerdere tegemoetkoming van het Schadefonds. In 2022 vonden er 1.309 verrekeningen plaats, 6% minder dan in 2021. In totaal ontving het Schadefonds 1.588.196 euro van het CJIB.

Bureaukosten
€ 9.159.442

In 2022 bedroegen de bureaukosten van het Schadefonds 9.159.442 euro. Deze kosten vallen binnen het vastgestelde budget.

Klachten

In 2022 zijn 14 formele klachten ingediend met betrekking tot de reguliere taak van het Schadefonds. De klachten gaan vooral over de omgang van medewerkers met aanvrager en onze beoordeling van aannemelijkheid. We nemen telefonisch of schriftelijk contact op met aanvragers die een klacht indienen. Bij de klachtafhandeling zien we dat gehoord worden en het gevoel van serieus genomen worden belangrijk is. Dat bevestigt het belang van onze persoonlijke aanpak: het aanvragergericht werken. Om hiervan te leren bespreken we de klachten met de betrokken medewerkers.

2022

Ongegrond

9

Gegrond

3

Deels gegrond

0

Geen oordeel

2

Ingetrokken

0

Totaal

14

Bezwaren

Als een aanvrager het niet eens is met de beslissing van het Schadefonds, kan de aanvrager bezwaar indienen. In 2022 behandelden wij 579 bezwaren. Van die bezwaren bleek 32% gegrond. In ongeveer 55% van de gegronde bezwaren werd de aanvraag toegekend op basis van nieuw beschikbare informatie, bijvoorbeeld informatie over het letsel of de omstandigheden van het misdrijf.

Bij een bezwaarprocedure hoort vaak ook een hoorzitting. In 2022 waren er 418 hoorzittingen, waarvan 54 telefonisch, 190 online (videobellen) en 174 op kantoor.

2022

Gegrond

200

Ongegrond

239

Diverse*

140

Totaal

579

2021

Gegrond

175

Ongegrond

251

Diverse*

78

Totaal

504

2020

Gegrond

214

Ongegrond

319

Diverse*

57

Totaal

590

Voorlichting

In 2022 heeft het Schadefonds ruim 40 voorlichtingen gegeven aan onder andere Slachtofferhulp Nederland, de politie, het Openbaar Ministerie, het Centrum Seksueel Geweld en aan de Inspectie Veiligheid en Justitie. Ook gaven we een internationale voorlichting aan ‘the Criminal Injuries Compensation Tribunal’ uit Ierland. De minister van Rechtsbescherming ontvingen wij in september 2022. Hij heeft zich laten informeren door onze medewerkers aan de hand van de reis die een aanvrager maakt binnen het Schadefonds. Deze reis van de aanvrager is in 2022 opgesteld.

Aanvragen per misdrijfcategorie

Slachtoffers van diverse misdrijven kunnen bij het Schadefonds terecht. In 2022 ontving het Schadefonds de meeste aanvragen vanwege mishandeling (46%). Ook misdrijven tegen de zeden (17%) kwamen veel voor. We zien ten aanzien van 2021 geen grote wijzigingen. In 2022 is ‘Mensenhandel’ als aparte categorie toegevoegd. De categorie ‘Misdrijven waardoor de algemene veiligheid van personen in gevaar wordt gebracht’ heet nu ‘Brandstichting/ontploffing’.

2022

Afpersing en bedreiging

9,64

Diefstal met geweldpleging

7,72

Misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid

3,70

Misdrijven tegen de zeden

16,51

Misdrijven tegen het leven gericht

9,55

Brandstichting/ontploffing

0,99

Mishandeling

45,87

Veroorzaken ongeval met letsel/dood

0,73

Misdrijven tegen het openbaar gezag

0,54

Mensenhandel

1,34

Geen geweldsmisdrijf

3,42

2021

Afpersing en bedreiging

11,41

Diefstal met geweldpleging

7,07

Misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid

5,36

Misdrijven tegen de zeden

17,12

Misdrijven tegen het leven gericht

10,76

Misdrijven waardoor de algemene veiligheid van personen in gevaar wordt gebracht

1,57

Mishandeling

42,84

Veroorzaken ongeval met letsel/dood

1,05

Misdrijven tegen het openbaar gezag

0,68

Geen geweldsmisdrijf

2,14

2020

Afpersing en bedreiging

10,23

Diefstal met geweldpleging

10,12

Misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid

4,71

Misdrijven tegen de zeden

15,39

Misdrijven tegen het leven gericht

9,10

Misdrijven waardoor de algemene veiligheid van personen in gevaar wordt gebracht

0,75

Mishandeling

40,16

Veroorzaken ongeval met letsel/dood

2,34

Misdrijven tegen het openbaar gezag

0,72

Leeg

4,52

Geen geweldmisdrijf

1,96

Subsidieregeling overvallen

De Tijdelijke regeling stimulering preventieve maatregelen woning- en bedrijfsovervallen is beëindigd op 31 december 2021. Tot 1 juli 2022 konden aanvragen worden ingediend. Er zijn 54 aanvragen ingediend in 2022. In totaal zijn er 66 beslissingen genomen, dit is inclusief 12 aanvragen waarop in 2021 nog niet was beslist.

Deze regeling had een looptijd van 12 jaar. We hebben in deze 12 jaar ruim 2,5 miljoen euro uitgekeerd.

Subsidieregeling overvallen 2022

Instroom
54
Productie
66

Caribisch Nederland

Sinds 1 april 2019 is het mogelijk om een aanvraag in te dienen voor geweldsmisdrijven die na 1 januari 2017 zijn gepleegd op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. In 2022 ontvingen wij 28 aanvragen en waren er 3 verrekeningen. In totaal keerde het Schadefonds 51.326 euro uit in 2022. Het aantal aanvragen vanuit Caribisch Nederland is in 2022 lager dan de verwachte aantallen die opgesteld zijn voorafgaand aan de inwerkingtreding per 1 april 2019.

In 2022 maakten we kennis met de nieuwe JenV liaison, ons aanspreekpunt in Caribisch Nederland. Samen met de liaison kijken we sinds het najaar van 2022 naar de mogelijkheden om het Schadefonds meer onder de aandacht te brengen in Caribisch Nederland.

Totaal aantal aanvragen

47

2020

20

2021

28

2022

Aanvragen per eiland

Bonaire

12

Saba

1

Sint Eustatius

15

2020

Beslissing verrekenen

10

Toewijzingen

42

Afwijzingen

5

Totaal

57

2021

Beslissing verrekenen

1

Toewijzingen

14

Afwijzingen

6

Totaal

21

2022

Beslissing verrekenen

3

Toewijzingen

18

Afwijzingen

4

Totaal

25

Tijdelijke regeling geweld in de jeugdzorg

Van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022 konden aanvragen worden ingediend voor de Tijdelijke regeling financiële tegemoetkoming slachtoffers geweld in de jeugdzorg. Deze regeling was voor personen die tussen 5 mei 1945 en 12 juni 2019 als minderjarige slachtoffer waren van bovenmatig geweld of dwangarbeid tijdens hun verblijf in een pleeggezin, instelling, doven- of blindeninternaat of opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Het ging om minderjarigen die onder verantwoordelijkheid van de overheid zijn geplaatst. Slachtoffers konden een aanvraag indienen voor een financiële tegemoetkoming van 5.000 euro. De regeling voeren we uit in opdracht van de ministeries van Justitie en Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Het aantal aanvragen kwam in 2022, het tweede jaar van de regeling, uit op 20.365. Daarmee is het totaal aantal aanvragen in twee jaar voor de regeling uitgekomen op 27.454. In de laatste maand dat de regeling open stond, december 2022, was het aantal ontvangen aanvragen bijna gelijk aan het totale aantal aanvragen dat we 2021 ontvingen.

Aangezien we in het eerste jaar veel meer aanvragen ontvingen dan was ingeschat, hebben we in 2022 op basis van een nieuwe prognose extra menskracht aangetrokken. Daarnaast zijn de werkprocessen aangepast. Inmiddels werken ongeveer 80 medewerkers aan de uitvoering van de regeling. We kunnen daardoor meer beslissingen nemen.

Tijdelijke regeling geweld in de jeugdzorg

Aanvragen

20.365

Beslissingen

Toewijzingen
6.151
Afwijzingen
1.075

Totaal

7.226

Bezwaren

Gegrond

62

Ongegrond

37

Diverse*

13

Totaal

112

Klachten

Ongegrond

5

Gegrond

0

Deels gegrond

2

In behandeling

1

Ingetrokken

0

Totaal

8

*in behandeling, ingetrokken, niet ontvankelijk

Doorlooptijden

De doorlooptijd is in 2022 gestegen vanwege de grote aantallen ontvangen aanvragen. In oktober 2022 is de beslistermijn verlengd van 26 weken naar 52 weken. Het duurt ongeveer 8 maanden om op een aanvraag te beslissen.

Uitgekeerde bedragen

In 2022 keerde het Schadefonds 29,8 miljoen euro uit aan slachtoffers van geweld in de jeugdzorg. Tot en met 2022 heeft het Schadefonds ongeveer 46,3 miljoen uitgekeerd in het kader van de Tijdelijke regeling geweld in de jeugdzorg.

Bureaukosten
€ 4.580.263

In 2022 bedroegen de bureaukosten voor de Tijdelijke regeling 4.580.263 euro.

Stand van de uitvoering

Met de Stand van de uitvoering worden de Eerste en Tweede Kamer geïnformeerd over wat er speelt in de uitvoering van de sociale zekerheid en rondom de dienstverlening aan burgers en bedrijven in Nederland. In deze Stand van de uitvoering gaan wij in op dilemma’s die wij ervaren in de uitvoering. We focussen op onze dienstverlening aan de aanvrager, waarbij we oog hebben voor maatwerk. We geven aan wat wij hier zelf aan kunnen doen en wat wij nodig hebben van anderen.

Dilemma's

Aansluiten op het aantal aanvragen

Het aantal aanvragen dat bij het Schadefonds wordt ingediend, is hoger dan de prognose cijfers op basis waarvan wij worden gefinancierd. Hierdoor kan de doorlooptijd van een beoordeling van een aanvraag oplopen. Wij streven ernaar om een aanvraag voor een financiële tegemoetkoming in gemiddeld 12 weken af te handelen. We kunnen deze doorlooptijd alleen realiseren als we de besliscapaciteit goed afstemmen op het aantal ontvangen aanvragen.

 

 

Wat doen wij?

Inzet extra medewerkers
We anticiperen op een hoger aantal aanvragen door enkele juridisch behandelaren meer in dienst te hebben dan strikt noodzakelijk is. Hiermee vangen we een deel van de stijging van het aantal ontvangen aanvragen op.

Aanpassing werkprocessen
In 2022 zijn we gestart met een aantal LEAN trajecten ter verbetering van werkprocessen. Dit zorgt voor efficiëntere werkprocessen met behoud van kwaliteit. We kijken onder andere naar standaardisatie van werkprocessen, waarbij we de persoonsgerichte aanpak behouden of verbeteren.

Wat hebben we nodig van anderen?

Kennisdeling
Kennis uitwisselen met andere organisaties die met soortgelijke vraagstukken zitten. Al heeft elke organisatie zijn eigen dynamiek, er zijn ook overeenkomsten die nieuwe inzichten kunnen geven om de huidige werkwijze aan te passen.

Hardvochtigheden in de uitvoering

Kring der gerechtigden

Er zijn verschillen in wie waar een schadevergoeding kan vragen. Broers en zussen komen in geval van overlijden of ernstig blijvend letsel, als gevolg van een opzettelijk gepleegd geweldsmisdrijf of dood door schuld, in aanmerking voor een tegemoetkoming bij het Schadefonds. Zij hebben geen recht op schadevergoeding volgens de Wet Affectieschade. In de Wet Affectieschade hebben naasten en nabestaanden, indien sprake is van een duurzame zorgrelatie in gezinsverband, recht op schadevergoeding. Hieronder vallen ook stief- en pleegrelaties. Echter stiefouders komen niet in aanmerking voor een tegemoetkoming van het Schadefonds.

 

 

Wat doen wij?

Hardheidsclausule in artikel 8 van de Wet schadefonds geweldsmisdrijven (Wsg)
Door toepassing van de hardheidsclausule in artikel 8 van de Wsg, kunnen we in uitzonderlijke gevallen toch een uitkering geven aan naasten en nabestaanden in een stiefrelatie. Deze oplossing is alleen niet geschikt voor alle gevallen.

Wat hebben we nodig van anderen?

Gelijktrekken Wsg en Wet Affectieschade
Wij zijn voorstander om aan te sluiten bij de kring der gerechtigden zoals weergegeven in de Wet Affectieschade voor wat betreft stiefrelaties. Daarnaast is het wenselijk dat broers en zussen opgenomen worden in de Wet Affectieschade. Op deze manier kunnen wij tegemoet blijven komen aan broers en zussen, maar ook recht doen aan het feit dat er steeds meer samengestelde gezinnen in Nederland zijn. In 2024 vindt een evaluatie plaats van de Wet Affectieschade, dan wordt ook gekeken naar aanspraakgerechtigden.

 

 

Nederlandse slachtoffers in het buitenland

Het Schadefonds Geweldsmisdrijven kan alleen een financiële tegemoetkoming uitkeren aan een slachtoffer, nabestaande of naaste als het geweldsmisdrijf op Nederlands grondgebied plaatsvond. De commissie-Donner geeft aan dat een tegemoetkoming door het Schadefonds gebaseerd is op solidariteit, erkenning en het weer op weg te helpen van slachtoffers van (opzettelijk gepleegde) geweldsmisdrijven. Daarom vindt de commissie het vooral belangrijk dat het slachtoffer in Nederland woont en werkt en niet zozeer waar het geweldsmisdrijf heeft plaatsgevonden. Wij zijn het hiermee eens. Ervaring leert dat de internationale aanvragen die wij begeleiden zelden tot een uitkering leiden.

 

 

Wat doen wij?

Schadefondsen in de EU
Het Schadefonds heeft een actieve rol in de samenwerking en kennisdeling met de Schadefondsen in de EU.

 

Wat hebben we nodig van anderen?
Ruimte krijgen voor (juridische grondslag voor) proeftuin ‘slachtoffer in het buitenland’
Het Schadefonds start graag een proeftuin met België en Duitsland om ervaring op te doen met slachtoffers die in deze landen een geweldsmisdrijf is overkomen. Wij vermoeden dat de uitvoering van dit voorstel complex is.

Het opvragen van informatie uit het buitenland kost naar verwachting veel tijd en moeite. Bovendien is het onzeker hoe dit verloopt en of in alle gevallen de benodigde informatie wordt verkregen. Door middel van een proeftuin worden de procedures verkend en uitgewerkt voor het opvragen van informatie uit het buitenland. Nadat ervaring is opgedaan bij geweldsmisdrijven die zijn gepleegd in deze landen, wordt bekeken of dit permanent moet worden en eventueel uitgebreid naar andere landen binnen de EU.

Op termijn aanpassen regelgeving
Als de proeftuin positief resultaat oplevert, dan is aanpassing van de Wsg noodzakelijk. Nu staat namelijk expliciet genoemd dat het misdrijf op Nederlands grondgebied moet hebben plaatsgevonden.

Digitalisering gegevensuitwisseling tussen ketenpartners

Voor de beoordeling van de aannemelijkheid van het verhaal van de aanvrager dienen de aanleiding, toedracht en omstandigheden van wat is gebeurd met objectieve informatie te worden onderbouwd. Deze informatie wordt gedeeltelijk aangeleverd door de aanvrager, bijvoorbeeld door het meesturen van een aangifte. Regelmatig vragen we informatie op bij onder andere politie en het Openbaar Ministerie (OM). Bijvoorbeeld meldingen die zijn gedaan bij de politie of processen verbaal van getuigen of bevindingen.

 

 

Wat doen wij?

Convenanten met politie en OM
Wij vinden het belangrijk dat de aanvragers op tijd een zorgvuldig afgewogen beslissing van ons krijgen. Daarbij zijn we voor een groot deel afhankelijk van de gegevens bij de politie en het OM. Denk hierbij aan informatie uit het politieonderzoek. We hebben soms een volledig proces-verbaal nodig, een (tegen)aangifte, verslag van een informatie gesprek of eerder gedane meldingen. We hebben samenwerkingsafspraken met de politie en het OM om de uitwisseling van informatie te bevorderen. We geven ook voorlichting aan medewerkers van de politie en het OM over het Schadefonds en het belang van deze informatie-uitwisseling.

Wat hebben we nodig van anderen?

Privacybescherming
We willen aandacht vragen voor het dilemma tussen integrale dienstverlening en privacybescherming. De wens om vanuit verschillende organisaties integrale dienstverlening te bieden aan slachtoffers, komt niet altijd overeen met de privacy vereisten die gegevensuitwisseling tussen organisaties beperken.

Gedeelde prioriteit digitalisering
Het opvragen van dossierstukken doen we via beveiligd e-mailverkeer of door te bellen naar het Slachtofferloket politie of Informatiepunt Slachtoffers OM. Het digitaliseren van de uitwisseling van gegevens zou veel werk schelen voor alle betrokken partijen. We blijven hierover in contact met politie en OM.

Nieuw beleid

Meerjarenplan Schadefonds Geweldsmisdrijven 2022-2026

In 2022 heeft het Schadefonds het meerjarenplan 2022-2026 opgesteld. Dit meerjarenplan gaat in op de thema’s en ambitie van het Schadefonds Geweldsmisdrijven voor de komende jaren. Omdat ontwikkelingen snel kunnen gaan en ook anders kunnen lopen dan voorzien kijken we ieder jaar hoe we ervoor staan en passen het zonodig aan. In het meerjarenplan zijn vijf thema’s benoemd, waar we de komende jaren aan werken:

1

De juiste doelgroep persoonsgericht bereiken

Speerpunten:

  1. Werken aan gedifferentieerde dienstverlening.
  2. Inzicht in doelgroepen
  3. Meten is weten
2

Effectieve en efficiënte uitvoering

Speerpunten:

  1. Werkprocessen optimaliseren met Lean.
  2. Digitaliseringsagenda voor diverse onderwerpen.
  3. Sturen op prestaties.
3

Duidelijke positie in de slachtofferketen

Speerpunten:

  1. Doorverwijzing naar ketenpartners.
  2. Onderhouden samenwerking ketenpartners.
  3. Online dienstverlening gemachtigden.
4

Ontwikkelen en delen van kennis

Speerpunten:

  1. Ontsluiten data.
  2. Ontwikkelen kenniscentrum.
5

Moderne, effectieve en slagvaardige organisatie

Speerpunten:

  1. Aansluiting bij inzichten op slachtofferschap in 2026.
  2. Onze bedrijfsvoering is een kwalitatief hoogwaardig proces.
  3. Eigentijds leiderschap: goede werkgever met goede werknemers.
een opengeslagen groen boekje over advies, met de titel "op verhaal komen"

Adviesrapport commissie-Donner

In 2021 bracht de commissie-Donner het adviesrapport ‘Op verhaal komen’ uit, dat door het vorige kabinet bij de brief van 16 april 2021 aan de Tweede Kamer is aangeboden. Een definitieve standpuntbepaling volgt voor het zomerreces 2023. Binnen het ministerie is het programma ‘Stelsel compensatie slachtoffers van een strafbaar feit’ ingericht die dit voorbereidt. Het Schadefonds nam in 2022 deel aan het programma. We leverden een bijdrage door middel van verdere uitwerking en analyse van de uitvoerbaarheid van de verschillende voorstellen gericht op uitbreiding van de doelgroep (modernisering geweldsmisdrijf, psychisch geweld, online criminaliteit, moderne gezinsrelaties en Nederlandse slachtoffers in het buitenland).

stapel met schriften

Doorontwikkeling dienstverlening

In 2022 is de zogenaamde reis van de aanvrager opgesteld. We hebben op de website diverse meetinstrumenten gezet om te zien wat we kunnen verbeteren om het makkelijker te maken voor de aanvrager. Ook hebben we een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar onze brieven. Een aantal brieven is voorgelegd aan een panel van ketenpartners, ervaringsdeskundigen en burgers. De bevindingen zijn de basis voor het aanpassen van alle brieven. Niet alleen bij regulier hebben we aanvragers bevraagd, ook bij de Tijdelijke regeling geweld in de jeugdzorg hebben we onderzoek gedaan voor de (toekennings)brieven. Daarmee hebben we onze brieven verbeterd.

beleidsbundel en letsellijst van 2022

Wijzigingen in de beleidsbundel en letsellijst

In 2022 heeft het Schadefonds verschillende aanpassingen in de beleidsbundel en de letsellijst verwerkt. De uitleg over het beleid voor (de overschrijding van) de indieningstermijn van tien jaar is verduidelijkt. Hetzelfde geldt voor de uitleg over het beleid voor verrekeningen. Verder is aan de lijst van gekwalificeerde behandelaars de verpleegkundig specialist GGZ toegevoegd. Ook is de tekst over het overgaan van de uitkering op de erfgenamen van het slachtoffer aangevuld met de mogelijkheid om in bepaalde gevallen als erfgenamen bezwaar in te dienen. Daarnaast zijn in de letsellijst de online zedenmisdrijven toegevoegd en de marges van de verschillende letselcategorieën in geval van zedenmisdrijven verruimd. Tot slot is de letsellijst uitgebreid met een aantal fracturen en is de tekst hier en daar verduidelijkt. Bekijk een overzicht van alle aanpassingen op onze website.

Samenwerking

De samenwerking met ketenpartners is in 2022 voortgezet. Verder zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) op het gebied van onderzoek.

 

twee vrouwen in overleg

Samenwerking met Slachtofferhulp Nederland

Slachtofferhulp Nederland (SHN) is voor het Schadefonds een belangrijke doorverwijzer. SHN dient veel aanvragen in voor slachtoffers. Er is nauw contact tussen het Schadefonds en SHN. In 2022 zijn meerdere webinars gehouden en we hadden een constructieve samenwerking in het programma ‘Stelsel compensatie slachtoffers van een strafbaar feit’. Dit programma is opgesteld naar aanleiding van het advies Commissie-Donner inzake onderzoek stelsel schadevergoeding voor slachtoffers van strafbare feiten.

twee mannen en twee vrouwen bekijken iets op een laptop

Samenwerking met politie en Openbaar Ministerie

Voor de beoordeling van de aanvragen is het Schadefonds voor een groot deel afhankelijk van informatie van politie en het Openbaar Ministerie (OM). Op 8 april 2022 is een herijkt convenant ondertekend door OM, politie en het Schadefonds met de procesafspraken over het verstrekken van politie- en OM-gegevens aan het Schadefonds. In het nieuwe convenant is onder andere de aanlevertermijn verruimd van 20 naar 30 dagen. Deze verruiming leidt tot een betere samenwerking.

Eind 2022 is een onjuist vermelde juridische basis om politiegegevens te verstrekken geconstateerd. Als het Schadefonds bepaalde informatie niet ontvangt, is het mogelijk dat de aanvraag niet goed kan worden beoordeeld. Dit kan in bepaalde gevallen tot een afwijzing leiden. Zowel de politie als het Schadefonds vinden dit een onwenselijke situatie. We werken samen om dit op te lossen door middel van aanpassing van de regelgeving op langere termijn, maar ook om te kunnen werken aan een tussentijdse oplossing.

persoon die op een laptop zit met een zwevend digitaal scherm waarop mappen worden uitgewisseld

Samenwerking met het CJIB

Voor het verrekenen van de verstrekte tegemoetkoming van het Schadefonds met de geïncasseerde schadevergoeding door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zijn de systemen van beide partijen aan elkaar gekoppeld. In 2022 zijn we met het CJIB gestart om de programmatuur tussen beide systemen te verbeteren zodat de gegevensuitwisseling verbeterd. Zo willen we voorkomen dat een verstrekte uitkering van het Schadefonds door het slachtoffer moet worden terugbetaald.

ipad waarop de website van mijnslachtofferzaak.nl is te zien

Samenwerking met ketenpartners via MijnSlachtofferzaak.nl

Slachtoffers van (gewelds)misdrijven krijgen met veel organisaties te maken. Niet alleen met het Schadefonds, maar vaak ook met de politie, het Openbaar Ministerie, Slachtofferhulp Nederland en het CJIB. Sinds eind 2020 kunnen slachtoffers de informatie van deze organisaties op één centrale plek vinden: MijnSlachtofferzaak. Het aantal berichten op de site is uitgebreid waardoor slachtoffers beter in staat zijn om zelf de status van hun aanvraag te volgen. Ook in 2022 werkten we mee aan de doorontwikkeling van mijnslachtofferzaak.nl. Een belangrijke factor is de stabiliteit en performance van de website.

een ingezoomed shot van een persoon die een formulier tekent

Samenwerking met NSCR

Het Schadefonds is voorstander van een ‘evidence based’ grondslag bij de uitvoering van haar werkzaamheden. Sinds september werken we samen met het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) om onderzoek te doen naar de effectiviteit van ons beleid. Het onderzoek is uitgewerkt, net zoals de vragenlijst voor de enquête richting aanvragers. De resultaten worden medio 2023 verwacht.

Commissie

In 2022 heeft commissielid dhr. mr. R.R. Knobbout afscheid genomen van Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven in verband met het maximaal aantal jaren, 12 jaar, dat een commissielid verbonden mag zijn aan het Schadefonds. Tevens heeft mevr. prof. dr. M. Olff de Commissie verlaten. Eén van de twee vrijgekomen plekken is in 2022 ingevuld door dhr. mr. F. de Nerée tot Babberich.

In 2022 bestond de Commissie uit de volgende personen:

Voorzitter
Mevr. mr. A.J.J.G. Schijns

Leden
Dhr. mr. L.C.P. Goossens – plv. voorzitter
Dhr. mr. F.J. Beerling
Mevr. mr. J.R. Dierx
Mevr. S. Dijkstra PhD
Mevr. mr. drs. E.A.M. Govers
Dhr. mr. F. de Nerée tot Babberich
Mevr. mr. A.I. van Strien
Dhr. mr. O.P.G. Vos

Vooruitblik 2023

Tijdelijke regeling geweld in de jeugdzorg

De Tijdelijke regeling financiële tegemoetkoming voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg is eind 2022 afgelopen. Het aantal aanvragen over de gehele periode was veel hoger dan vooraf was ingeschat. De regeling heeft uiteindelijk een niveau bereikt ver boven de hoogste prognose. Daarom treffen we weer extra maatregelen om alle aanvragen in 2023 af te handelen. De regeling wordt in 2023 door het ministerie van Justitie en Veiligheid geëvalueerd.

Wet seksuele misdrijven

In 2023 starten we met de voorbereiding van de implementatie van de Wet seksuele misdrijven die per 1 januari 2024 in werking treedt. We nemen daarnaast ook deel aan overleggen met ketenpartners. Daar bespreken we wat de impact is op de diverse organisaties, zodat we weten wat we van elkaar mogen verwachten. De minister van Justitie en Veiligheid besloot dat de schuldverkrachting onder de reikwijdte van het Schadefonds komt te vallen.

Programma ‘Stelsel compensatie slachtoffers van een strafbaar feit’

Wij hebben deelgenomen aan het programma ‘Stelsel compensatie slachtoffers van een strafbaar feit’. We werkten verschillende adviezen uit die gerelateerd zijn aan de Wet schadefonds geweldsmisdrijven. Het Schadefonds is betrokken bij de beleidsreactie die voor het zomerreces 2023 aangeboden wordt aan de Tweede Kamer.

Menselijke maat

De verbetering van de dienstverlening met oog voor de menselijke maat, in lijn met de Rijksbrede verbeteragenda Werk aan Uitvoering, gaat door. Dit doen wij in aansluiting op de behoeftes van de aanvrager. Daarom wordt in 2023 een 0-meting onder de aanvragers uitgevoerd om te kijken waar verbetering wenselijk is. We gaan de slag met een meerjarig verbeterprogramma, met aandacht voor feedbackloops, zodat verbetering een continu proces wordt aansluitend bij behoeftes van aanvragers.

Slachtofferbeleid

Tijdens het commissiedebat Slachtofferbeleid op 22 februari 2023, hebben meerderen partijen de Ministers van Rechtsbescherming en Justitie en Veiligheid opgeroepen naar een oplossing te zoeken voor de broers en zussen in deze wet. Dit is eerder dan de evaluatie van de wet Affectieschade. Een rondetafelgesprek met deskundigen en nabestaanden in de Tweede Kamer vindt hierover plaats. We volgen dit met interesse.

Het Schadefonds Geweldsmisdrijven geeft een financiële tegemoetkoming aan slachtoffers met ernstig psychisch of fysiek letsel. Daarmee erkent het Schadefonds namens de samenleving vanuit de overheid het onrecht dat hun is aangedaan. Zo draag het Schadefonds bij aan herstel van vertrouwen en doet recht aan slachtoffers en hun naasten.