Hoofdstukken
Hoofdstukken
Voorwoord
2018 in cijfers
Aanvragen
De eerste vijf maanden ontvingen we minder aanvragen dan verwacht. Door vanaf de zomer extra voorlichting te geven bij verschillende instanties, vooral bij Slachtofferhulp Nederland, liep het aantal aanvragen vanaf oktober weer goed op. Helaas hebben we niet het beoogde aantal nieuwe aanvragen gehaald.
Totaal aantal aanvragen
2018
Aantal overige aanvragen Overige instroom
Beslissingen
Het aantal beslissingen lag op 8.070. Een lichte daling ten opzichte van 2017, maar nog steeds een stijging ten opzichte van 2016, toen dit aantal 7.091 bedroeg. In meer dan 70% van de gevallen leidt een aanvraag tot een financiële tegemoetkoming.
2018
918
4.903
2.249
Totaal
8.070
2017
987
4.929
2.316
Totaal
8.232
2016
384
4.661
2.046
Totaal
7.091
Uitgekeerde bedragen
In totaal werd in 2018 20 miljoen euro uitgekeerd. Het gemiddelde uitgekeerde bedrag lag op bijna 4.000 euro, wat nagenoeg gelijk is aan 2017.
Totaal uitgekeerd bedrag
(bedragen in miljoenen)
€ 18,20
€ 20,50
€ 20
Gemiddeld uitkeringsbedrag
€ 3.721
€ 3.986
€ 3.994
Ontvangsten CJIB 2018
€ 1.028.728
Verrekeningen via het CJIB vinden plaats als een slachtoffer een financiële tegemoetkoming krijgt van het Schadefonds en via het CJIB een schadevergoeding, die is opgelegd aan de dader.
Bureaukosten 2018
€ 6.696.448
De totale kosten van de bedrijfsvoering van het Schadefonds in 2018.
Klachten
Klachten kunnen gaan over bijv. dienstverlening of bejegening. Er kwamen 20 klachten binnen. Hiervan werden 15 ongegrond verklaard en 4 gegrond. Van een klacht loopt de behandeling nog.
2018
15
4
1
Totaal
20
Bezwaren
Mensen die het niet eens zijn met de beslissing op hun aanvraag, kunnen bezwaar indienen. In 2018 ontving het Schadefonds 562 bezwaarschriften, dit is iets minder dan 7 procent van het aantal beslissingen. Van dit aantal zijn 324 bezwaren ongegrond verklaard. Dit is 54% van het totaal aantal bezwaren. Als bezwaren gegrond werden verklaard, was dat meestal doordat er bij de hoorzitting nieuwe informatie beschikbaar kwam over de toedracht of de omstandigheden van het misdrijf. Soms kwam er ook meer informatie over het letsel beschikbaar of bleek dit ernstiger te zijn. Hierdoor kan een beoordeling anders uitvallen.
2016
224
308
28
Totaal
560
2017
221
298
80
Totaal
599
2018
207
324
65
Totaal
596
Voorlichting
In 2018 werd 70 keer voorlichting gegeven bij diverse organisaties. Indeling naar achtergrond:
32
10
4
1
5
10
3
1
1
1
1
1
Totaal
70 (=100%)
Toekenningen misdrijf categorie
Het Schadefonds ontvangt de meeste aanvragen voor mishandeling (34%). Indeling naar categorie misdrijf:
2018 (in %)
0,35
14,67
14,83
14,87
13,04
0,92
34,32
3,92
3,08
Eindtotaal
100%
Versnelling doorlooptijden
In 2018 bedroeg de gemiddelde doorlooptijd voor aanvragen 10 weken. In 2017 was de doorlooptijd nog gemiddeld 12,6 weken: een flinke verbetering, waarmee we ook ruimschoots voldoen aan de doelstelling van 12 weken.
Deze versnelling konden we realiseren door:
Bewuste focus en sturing op doorlooptijden – Doorlooptijden zijn een vast onderwerp in de werkgesprekken met de behandelteams. Er vindt actieve monitoring plaats van dossiers die wachten op een reactie van anderen. Bij knelpunten bij het opvragen van informatie van politie en OM actief contact gezocht.
Focus op complexe dossiers – Vanwege de (helaas) lagere instroom in het eerste half jaar ontstond ruimte om meer complexe dossiers af te handelen en konden nieuwe aanvragen sneller worden behandeld.
Vroege juridische scan – Een aanpak waarbij medewerkers al bij de ontvangst van de aanvraag de benodigde informatie opvragen. Deze werkwijze heeft in twee van de zes teams gedraaid en bleek zo succesvol, dat in 2019 alle teams van juridisch behandelaars op deze manier gaan werken.
Helaas lukte het in 2018 niet om de doelstelling te realiseren om 100% van de aanvragen binnen 26 weken af te handelen. Een verbetering is wel bereikt, van 88% in 2017 naar 93% in 2018.
Digitalisering dienstverlening: steeds belangrijker
Online indienen van een aanvraag, een nieuwe website met een klantvriendelijke quickscan: 2018 was voor ons het jaar waarin grote digitale stappen werden gezet. Zo voldoen we aan een belangrijk doel van de rijksoverheid: een meer digitale overheid worden, goed bereikbaar.
Digitaal klantportaal
Sinds juni 2018 kunnen online aanvragen worden ingediend via het gloednieuwe digitale klantportaal. Moesten aanvragers voorheen hun formulieren uitprinten en op de post doen, nu kunnen zij hun aanvraag volledig digitaal doen. Bovendien kunnen ze de stappen in de behandeling van hun aanvraag volgen in ditzelfde portaal.
Het digitale klantportaal is een schot in de roos. Na lancering van het portaal was in eerste instantie ongeveer twintig procent van de aanvragen digitaal. Op het einde van het jaar was dit percentage gestegen naar ongeveer een derde.
Na de lancering bleven we aandacht houden voor verdere verbetering van het digitale aanvraagproces. Onder meer door klantonderzoek: evaluatiesessies met focusgroepen van slachtoffers van geweld, om het digitale klantportaal nog beter af te stemmen op wensen van gebruikers.
Nieuwe website
Op 12 december lanceerde het Schadefonds een geheel vernieuwde website. Met de nieuwe site willen we sneller vindbaar zijn voor zoveel mogelijk slachtoffers. De website is gemaakt voor een brede doelgroep, met een heldere structuur en begrijpelijke teksten (B1-niveau), zodat slachtoffers snel de informatie vinden die zij nodig hebben. Deze draagt bij aan een groter bereik en betere toegankelijkheid.
Verder is de aanvraagprocedure aanmerkelijk vereenvoudigd (o.m. veel korter vragenformulier), en dus effectiever. We voldoen hiermee ook aan een belangrijk doel van de rijksoverheid zelf, namelijk een meer digitale overheid worden.
Nieuw op de site is de Quickscan: een slimme webtool om mensen vlot op weg te helpen. Met het beantwoorden van drie vragen krijgt een bezoeker snel inzicht of hij/zij mogelijk in aanmerking komt voor een uitkering.
Betere brieven
In het tweede tertaal rondden we een langlopend traject af, waarin alle brieven van het Schadefonds tegen het licht zijn gehouden. Alle standaard-tekstblokken zijn bekeken en indien nodig herschreven voor de verschillende brieven. Deze zijn weer actueel en op B1-niveau geformuleerd.
Nieuwe communicatie-strategie
In 2018 hebben we een nieuwe communicatiestrategie ontwikkeld. Deze is breed en veelzijdig en heeft betrekking op meerdere onderdelen.
Een aantal activiteiten richt zich nadrukkelijk op het verkrijgen van een grotere naamsbekendheid en daarmee mogelijk meer aanvragen. Relatiebeheer en marketingcommunicatie zijn nu belangrijke pijlers waar we fors in investeren. Monitoring wordt mogelijk door het inrichten van goede (online) meet- en bewakingsinstrumenten.
Werken aan nieuw beleid
Veel werk werd dit jaar verricht in het kader van twee belangrijke uitbreidingen van het werk van het Schadefonds. Er werden voorbereidingen gedaan om een nieuwe doelgroep, nl. die van naasten van slachtoffers, te kunnen bedienen. Ook de implementatie van het Schadefonds in Caribisch Nederland (Bonaire, St. Eustatius en Saba) werd voorbereid.
Voorbereiding implementatie affectieschade
In 2018 hebben we de implementatie van twee belangrijke aanstaande wetswijzigingen voorbereid. Het gaat om de uitbreiding van de doelgroep naasten van slachtoffers met ernstig en blijvend letsel als gevolg van een geweldsmisdrijf. Zij kunnen vanaf 1 januari 2019 een aanvraag indienen voor een uitkering voor zogeheten affectieschade. Er is veelvuldig overleg geweest met verzekeraars over de samenwerking tussen het Schadefonds en de verzekeraars.
Voorbereiding implementatie Caribisch Nederland
Een andere wetswijziging betreft de inwoners van Bonaire, St. Eustatius en Saba. Zij kunnen naar verwachting in de eerste helft van 2019 gebruik gaan maken van het Schadefonds. Het beleid dat we gaan uitvoeren is vastgesteld. Hiervoor is in 2018 een voorstel naar het ministerie gegaan over de hoogte van de bedragen. Ook werd gewerkt aan de voorbereiding van de uitbreiding van de Subsidieregeling overvallen naar deze eilanden.
In december 2018 gingen vier medewerkers van het Schadefonds op werkbezoek naar Bonaire. Ze gaven training aan de medewerkers van Bureau Slachtofferhulp van de drie eilanden. Daarnaast was er veelvuldig overleg met vele professionals van o.m. het OM, de politie en de Voogdijraad, en met professionals van medische diensten zoals het Zorgverzekeringskantoor en Mental Health Caribbean. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor het opstellen en afsluiten van de convenanten.
Overig beleid
Verlengd:
Pilot Slachtofferschap mensenhandel
Per 1 januari 2018 is de pilot van start gegaan om de aannemelijkheid van het slachtofferschap van mensenhandel te beoordelen. De pilot heeft als doel om na te gaan of de commissie slachtofferschap mensenhandel daadwerkelijk de aannemelijkheid van slachtofferschap kan beoordelen. Na onderzoek brengt de commissie een deskundigenbericht uit waarin staat of de commissie het aannemelijk acht dat een persoon slachtoffer is van mensenhandel. De pilot was ook bedoeld om te onderzoeken of het deskundigenbericht toegevoegde waarde heeft voor betrokken partijen zoals IND, opvanginstellingen en slachtoffers.
De commissie aannemelijkheid slachtofferschap mensenhandel had op 31 december 2018 het afgesproken aantal van 50 aanvragen ruimschoots ontvangen: het waren er zelfs 73. In 2018 heeft een interne evaluatie plaatsgevonden en is een bijdrage geleverd aan de externe evaluatie die in de loop van 2019 wordt afgerond.
Aangezien nog niet alle aanvragen inhoudelijk zijn afgehandeld, is deze tijdelijke regeling verlengd voor een half jaar, tot 1 juli 2019.
Pilot Mensenhandel
Afegrond:
Tijdelijke regelingen seksueel misbruik jeugdzorginstellingen en pleeggezinnen
Alle zaken die voor sluiting van de regelingen in 2017 waren ingediend zijn behandeld. Er lopen momenteel nog enkele zaken van deze tijdelijke regeling in beroep. De uitkeringen die werden gedaan in 2018 kwamen ten laste van het reguliere uitkeringsbudget. Totaal uitkering tijdelijke regeling 2018 bedraagt: € 67.000.
Voor de afhandeling van zaken in het kader van deze regeling plus Statuutzaken, is er een extra budget voor de bureaukosten ontvangen van € 156.000. Dit was voldoende om de personeelskosten te betalen die de behandeling van deze aanvragen met zich meebracht.
2016 - Tijdelijke regeling
77
87
59
28
18
Uitgerekend bedrag
€ 596.870
2017 - Tijdelijke regeling
75
94
75
19
20
Uitgerekend bedrag
€ 749.467
2018 - Tijdelijke regeling
0
18
9
9
9
Uitgerekend bedrag
€ 67.000
2016 - Statuut
30
68
33
35
Uitgerekend bedrag
€ 1.608.250
2017 - Statuut
44
46
19
27
Uitgerekend bedrag
€ 865.114
2018 - Statuut
0
50
21
29
Uitgerekend bedrag
€ 646.472
Cijfers 2018
Verlenging Subsidieregeling preventie overvallen
Momenteel vindt de voorbereiding van de verlenging van de Subsidieregeling overvallen plaats. Daarbij wordt ook gekeken naar mogelijke uitbreiding naar Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en het gaan toekennen van subsidie op basis van een offerte. Een ander idee is om ook maaltijd- en pakketbezorgers binnen de juridische reikwijdte van de regeling te laten vallen.
Samenwerking Rotterdam bij overvalregeling
Vanaf juli ging het Schadefonds een pilotsamenwerking aan met de stadsmariniers van de gemeente Rotterdam. Doel hiervan was om ondernemers tegemoet te komen in het voorschieten van preventieve maatregelen. Dit naar aanleiding van signalen uit de gemeenten Amsterdam en Rotterdam dat kleinere ondernemers steeds vaker niet in staat zijn om de kosten voor preventieve maatregelen zelf voor te schieten. De pilotsamenwerking betekent dat de gemeente Rotterdam de kosten voor de preventieve maatregel voor de ondernemer betaalt. Na het indienen van de subsidieaanvraag door het slachtoffer – al dan niet met hulp het nazorgteam van de gemeente Rotterdam – maakt het Schadefonds het toegekende subsidiebedrag over naar de gemeente Rotterdam. De behandeling van deze aanvragen verliep goed.
Overvalregeling
2016
314
366
297
69
Uitgerekend bedrag
€ 185.174
2017
238
237
207
30
Uitgerekend bedrag
€ 195.438
2018
250
228
186
42
Uitgerekend bedrag
€ 161.903
Voorstellen aan het ministerie
Slachtoffers in het buitenland – Het Schadefonds heeft een voorstel aan het ministerie van JenV gedaan over de dienstverlening van het Schadefonds aan Nederlanders die in het buitenland slachtoffer worden.
Permanente regeling openlijk geweld – Het Schadefonds deed ook een voorstel aan het ministerie van JenV over een permanente regeling voor schadevergoeding bij incidenten van openlijk geweld. Dit naar aanleiding van de evaluatie van de ‘regeling Haren’, een tijdelijke regeling voor het tegemoetkomen in de schade bij openlijk geweld naar aanleiding van de rellen in Haren.
Fact 2018
Voorbereiden behandelen aanvragen bij een eventuele terroristische aanslag
Het Schadefonds heeft een draaiboek en beleid opgesteld voor het geval er in Nederland een terroristische aanslag plaatsvindt. Er is een team ingericht met medewerkers die na een mogelijke aanslag de aanvragen in behandeling nemen. Eind van het jaar is tijdens een simulatie geoefend met het team, het draaiboek en het beleid. Daaruit kwamen verschillende punten, organisatorisch en inhoudelijk, waarop we het draaiboek en het beleid verder kunnen verbeteren.
Fact 2018
Vaststellen Meerjaren-agenda
In 2018 stelden we een Meerjarenagenda vast. Dit is een roadmap tot 2022, die onze doelen en ambities voor de komende jaren weergeeft. Onze maatschappelijke opgave staat aan de basis van die doelen en ambities. De Meerjarenagenda geeft ook invulling aan de resultaten die het ministerie van JenV wil bereiken met het slachtofferbeleid.
De agenda laat zien dat onze ambities hoog zijn. Wij zien nog steeds veel ruimte om de slachtoffers die aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming beter te bereiken. Daarnaast willen we erkenning bieden aan slachtoffers die een aanvraag hebben ingediend. Dit doen we door hun aanvragen zorgvuldig, spoedig en onafhankelijk te behandelen. In de Meerjarenagenda staan verschillende acties benoemd die hieraan invulling gaan geven.
Belangrijkste wijzigingen in beleidsbundel en letsellijst
Wijzigingen letsellijst
Letsel van aangezichtsschedel
een fractuur van de voorwand kaakholte zonder operatieve behandeling is nu opgenomen onder categorie 1.
‘ontsierende scheefstand van de neus’ is aangepast: het moet gaan om duidelijk zichtbare scheefstand van de neus of aanhoudende klachten ten gevolge van een fractuur van de neus (categorie 1).
‘fracturen aangezichtsschedel met blijvende ontsiering van het gelaat’ is aangepast: het moet gaan om fracturen aangezichtsschedel met blijvende anatomische veranderingen van het gelaat (niet-zijnde een duidelijk zichtbare scheefstand van de neus) (categorie 3).
‘tussenschot’ aangepast in ‘neus’. Een scheef tussenschot betekent namelijk niet per definitie een scheve, ontsierende neus.
Voorondersteld letsel in geval van waarneming
Er blijkt geen wettelijke grondslag voor een uitkering voor psychisch letsel door waarneming van het overlijden van een naaste door een schulddelict. Daarom is dit punt uit de letsellijst gehaald.
Wijzigingen beleidsbundel
In 2018 waren er geen inhoudelijke beleidswijzigingen, alleen tekstuele. De belangrijkste:
Overschrijding indieningstermijn
Als een slachtoffer een aanvraag te laat indient, wordt in bepaalde gevallen de aanvraag toch in behandeling genomen. Dit komt voor als kan worden onderbouwd dat het slachtoffer door lichamelijke of psychische klachten niet eerder in staat was de aanvraag in te dienen. Bijvoorbeeld als het te confronterend was om alles op papier te zetten. Speciaal voor deze gevallen is een tekst toegevoegd.
Wat wel zo is: hoe langer geleden het misdrijf plaatsvond, hoe lastiger het is om stukken zoals het proces-verbaal, te achterhalen. Dit kan leiden tot een afwijzing van de aanvraag. Ook hiervoor is een nieuwe tekst toegevoegd.
Slachtoffer met meerdere letsels
Hier staat nu expliciet vermeld dat bij minstens drie fysieke verschillende letsels die in dezelfde letselcategorie vallen, de categorie met één wordt verhoogd. Dit is ook aangepast in de letsellijst op pagina 1.
Overgangsbeleid aanvullende aanvragen
Een aanvullende aanvraag wordt in principe behandeld volgens het beleid dat geldt op het moment van indiening. Sommige aanvullende aanvragen zouden dan onder het all-in beleid vallen, dat geldt vanaf half oktober 2014. Hierin staan echter nieuwe letselcategorieën waarin ook eventueel materiële schade is verwerkt. Dit terwijl het slachtoffer materiële schade in zijn eerste aanvraag – die nog onder het oude beleid viel – apart uitgekeerd heeft kunnen krijgen. Om dit te voorkomen is een nieuwe tekst opgenomen, waarin staat dat een aanvullende uitkering in dergelijke gevallen alleen nog mogelijk is voor immateriële schade.
Samenwerking
Met voorlichting en relatiebeheer wilden we de relatie met onze ketenpartners verder verstevigen en uitbouwen waar mogelijk. Hiervoor is, door de uitgestelde inwerkingtreding van de wet Affectieschade, in de eerste helft van 2018 minder aandacht geweest. In de laatste vier maanden is dit echter deels ingehaald. De instroom nam hierdoor flink toe, al bleek deze niet voldoende om de eerdere achterblijvende aanvragen in te lopen.
Slachtofferhulp Nederland
Het Schadefonds maakt veel gebruik van doorverwijzing door ketenpartners. Slachtofferhulp Nederland is hiervan de belangrijkste. Ongeveer 60% van de aanvragen vindt plaats op hun doorverwijzing.
Het convenant dat tussen beide organisaties is afgesloten werd geëvalueerd en er is een gezamenlijk MT geweest met Slachtofferhulp Nederland. Door cijfers van beide organisaties te vergelijken willen we de samenwerking in dienstverlening aan slachtoffers verder verbeteren. Ook verzamelden we cijfermateriaal dat specifiek is voor de instroom vanuit Slachtofferhulp Nederland. Dit hebben we gezamenlijk met hen geanalyseerd.
In 2017 onderzochten we ook of het zinvol was om het afhandelen van algemene telefonische vragen niet meer door het Schadefonds zelf, maar door de Centrale Service Lijn van Slachtofferhulp Nederland te laten doen. Dit bespraken we in 2018 waarbij we tot de conclusie kwamen dat het niet zinvol was om dit uit te voeren. Er bleken te weinig telefoontjes binnen te komen met algemene vragen die Slachtofferhulp zelf kon beantwoorden. Doorverbinden naar het Schadefonds zou dan toch vaak noodzakelijk zijn – het behouden van een eigen nummer komt de dienstverlening aan slachtoffers duidelijk meer ten goede.
Verrekenen met CJIB
Goede dienstverlening en ondersteuning van het slachtoffer wordt nog beter door vlotte samenwerking met en doorverwijzing naar andere instanties, keten- of netwerkpartners. Vanuit deze drijfveer is het Schadefonds structureel met de ketenpartners op zoek naar een betere samenwerking.
We werken er voortdurend aan om de verrekening met het CJIB te laten gebeuren op een manier die zo min mogelijk belastend is voor het slachtoffer. In dit kader vonden in 2018 twee werkbezoeken plaats tussen het Schadefonds en CJIB. Hierbij zijn nadere afspraken gemaakt om relevante informatie voor beide partijen eenvoudiger uit te wisselen. Het convenant met CJIB dat we in 2018 evalueerden, is aangepast en wordt begin 2019 opnieuw ondertekend.
Samenwerking met jeugdbescherming en organisaties voor slachtoffers huiselijk geweld
Het Schadefonds wil graag de samenwerking verbeteren met organisaties die werken met slachtoffers van huiselijk geweld. Het aantal aanvragen uit deze hoek is minder dan er op basis van cijfers te verwachten is. Met goede samenwerking kunnen we deze slachtoffers beter bereiken. Daarom hebben we een relatiebeheerder aangewezen voor deze organisaties. Per september 2018 zijn er ook twee stagiaires gestart, een bij het Schadefonds en een bij Jeugdbescherming West. Samen werken zij aan verbetering van de onderlinge communicatie tussen Jeugdbescherming West en het Schadefonds. Er zijn al meerdere aanvragen ingediend waaraan we een uitkering konden toekennen.
Aansluiten bij ketenbreed slachtofferportaal
Vanuit het ministerie van JenV wordt een ketenbreed digitaal portaal voor slachtoffers ontwikkeld. Het Schadefonds onderschrijft dit initiatief van harte en heeft dan ook meegewerkt aan de voorbereidingen in het afgelopen jaar.
Opstart Relatiebeheer
Een van de doelen voor 2018 was om onze bekendheid te verhogen en bij de partners inzichtelijk te maken wat het Schadefonds voor slachtoffers kan betekenen. Hiervoor zijn we een programma voor relatiebeheer gestart richting de keten- en netwerkpartners (politie, GGZ en organisaties voor jeugd en huiselijk geweld). Voor diverse doelgroepen wordt elk een relatiebeheerder aangesteld. In dit kader gaan we ook gebruik maken van een CRM-systeem, een beproefd hulpmiddel om relaties effectief te kunnen benaderen: zo kunnen we op maat voorlichting geven, afgestemd op hun achterban.
Commissie
Personele mutaties bij de Commissie Schadefonds
Vertrek van mevr. drs. C. Blaauw – Witteveen per 1 januari 2019.
Dhr. prof. dr. C.H.C.J. van Nijnatten en mevr. prof. dr. M. Olff waren in 2018 nog leden van de tijdelijke Raadkamer seksueel misbruik in jeugdzorginstellingen en pleeggezinnen. Hun werk voor deze Raadkamer is geëindigd. Beiden zijn nu lid van de reguliere Commissie.
Ook is er een subcommissie in het leven geroepen voor de uitvoering van de pilot vaststellen aannemelijkheid slachtofferschap mensenhandel. De volgende personen zijn benoemd als lid van deze subcommissie:
mr. R.R. Knobbout, officier van justitie, voorzitter en lid reguliere Commissie
mw. mr. C.E. Dettmeijer-Vermeulen, voormalig Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, plv. voorzitter
drs. A.H. Claassen, MSc, tot 1 januari 2018 directeur Stichting FairWork
mr. A. Koopsen, advocaat
dr. J.J.M. van Rij, docent expert Criminologie bij Hogeschool Inholland, gepromoveerd op het onderwerp Mensenhandel
prof. mr. dr. C.R.J.J. Rijken, professor Mensenhandel en Globalisering, INTERVICT, Tilburg University
dr. M.T.A. Tankink, Ph.D, medisch antropoloog, gepromoveerd op het onderwerp seksueel geweld bij vluchtelingen vrouwen
Korte vooruitblik 2019
We zetten in 2019 extra in op de doelstelling van 100% afhandeling van zaken binnen 26 weken. De brede implementatie van de vroege juridische scan zal hier zeker aan bijdragen.
Er vindt goede, snelle afhandeling plaats van de nieuwe aanvragen die op basis van wetswijziging rondom affectieschade worden gedaan. Door de gedegen voorbereiding en goede contacten verwachten we vlotte samenwerking met Caribisch Nederland bij aanvragen uit dit gebied.
Verdere doorontwikkeling van het portaal en de website, op basis van actieve monitoring en resultaten van de evaluatiesessies met doelgroepen. We willen namelijk nog meer bekendheid, zodat we meer slachtoffers erkenning kunnen bieden. Ook de nieuwe communicatiestrategie richt zich nadrukkelijk hierop. Monitoring van de inspanningen rond marketingcommunicatie is mogelijk door het inrichten van goede (online) meet- en bewakingsinstrumenten.
Met professioneel en actief relatiebeheer gaan we de relatie met onze ketenpartners verder verstevigen en uitbouwen waar mogelijk.
Zo willen we het deel van de slachtoffers gaan bereiken dat ons nog niet kent en daarom geen aanvraag kan indienen. We hebben nu getrainde relatiebeheerders voor resp. Slachtofferhulp, zedenrechercheurs, familieagenten, GGZ, letselschade en organisaties voor jeugd, huiselijk geweld en slachtoffers van seksueel misbruik. Hun doel: het verzilveren van de intensieve voorbereiding in 2018 met een groter bereik en meer aanvragen in 2019.
Het Schadefonds Geweldsmisdrijven geeft een financiële tegemoetkoming aan slachtoffers met ernstig psychisch of fysiek letsel. Daarmee erkent het Schadefonds namens de samenleving vanuit de overheid het onrecht dat hun is aangedaan. Zo draag het Schadefonds bij aan herstel van vertrouwen en doet recht aan slachtoffers en hun naasten.