Twee vrouwen vullen samen een aanvraagformulier in.

Kan ik een tegemoetkoming krijgen?

Start de korte vragenlijst

Kies het formulier dat bij uw situatie past

Kies hoe u wilt aanvragen

U kunt het formulier snel en eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt ook het aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Kies hoe u wilt aanvragen

U kunt het formulier snel en eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt ook het aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Kies hoe u dat wilt aanvragen

U kunt het formulier snel en eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt het ook aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Kies hoe u wilt aanvragen

U kunt het formulier snel en eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt ook het aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

Als u een aanvraag heeft gedaan, dan gaan we daarmee aan de slag. We leggen graag uit wat er met uw aanvraag gebeurt en hoe lang dat duurt.

Lees hier hoe wij uw aanvraag behandelen 

Mijn aanvraag volgen

Wilt u weten hoe het met uw aanvraag staat? Dat kunt u online volgen. In het Schadefondsportaal ziet u wat er met uw aanvraag gebeurt. Wilt u nog iets toevoegen aan uw aanvraag? Ook dat kan via het Schadefondsportaal.

Volg uw aanvraag online

Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing die u van ons krijgt. Dan kunt u in bezwaar gaan. Ook kan uw situatie veranderd zijn. Dan kunt u een aanvullende aanvraag of een herzieningsverzoek doen.

Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag

Veelgestelde vragen

  • Een aanvraag indienen
  • Digitale aanvraag
    • Ik heb ingelogd met mijn DigiD en mijn persoonsgegevens kloppen niet. Wat moet ik doen?

      Neem dan contact op met uw gemeente. Alleen de gemeente kan uw persoonsgegevens veranderen.

    • Kan ik mijn online aanvraag opslaan, zodat ik later verder kan gaan?

      Neem rustig de tijd om uw gegevens in te vullen. Wilt u even pauze nemen? Dan kunt u uw gegevens opslaan. Dan kunt u later verder gaan.

      Hoe slaat u uw gegevens op?

      • Onderaan de pagina ziet u ‘Later verder gaan’. Klik daarop.
      • Dan kunt u uw e-mailadres invullen
      • Dan klikt u op de knop ‘Stuur mij het concept’
      • U ontvangt een e-mail met een link naar uw aanvraag

      Goed om te weten

      Doet u 15 minuten niets? Dan wordt het scherm automatisch afgesloten. U verliest dan de gegevens die u hebt ingevuld. Daarom is het slim om uw gegevens af en toe op te slaan. Daarna kunt u verder met invullen.

    • Wat gebeurt er nadat ik mijn online aanvraag heb opgestuurd?

      Na het opsturen van uw online aanvraag gebeurt er het volgende:

      • U krijgt uw zaaknummer te zien.
      • U kunt uw aanvraag downloaden als PDF. Daar staat uw zaaknummer ook in.
      • Na een paar dagen krijgt u van ons een brief waarin staat dat we uw formulier hebben ontvangen.

      Meer informatie

  • Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag
    • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing op mijn aanvraag?

      Heeft u een tegemoetkoming aangevraagd bij het Schadefonds? En bent u het niet eens bent met onze beslissing? Dan kunt u een brief naar ons sturen waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing. Dat heet een bezwaarschrift. Deze moet u opsturen binnen 6 weken na de datum op uw beslissing.

      U kunt uw bezwaar online of per post opsturen

      Meer informatie

    • Hoe gaat het Schadefonds om met mijn bezwaar?

      Als we uw bezwaar hebben ontvangen, bekijkt een van onze juristen uw bezwaar:

      • Wat hebben wij beslist op uw aanvraag voor een tegemoetkoming?
      • Waarom bent u het oneens met onze beslissing?
      • Is er extra onderzoek nodig naar bijvoorbeeld de omstandigheden van het misdrijf?

      Hoorzitting en beslissing

      U kunt in een hoorzitting meer vertellen over uw bezwaar. Dit is niet verplicht. U geeft zelf aan of u dit wilt.

      Daarna neemt de Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven een beslissing op uw bezwaar. Dit duurt maximaal 12 weken, vanaf de laatste dag dat u bezwaar kon maken. U krijgt een brief over deze beslissing.

    • Wat is een hoorzitting?

      Bent u het niet eens met onze beslissing op uw aanvraag? Dan kunt u een brief naar ons sturen waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing. Dat heet een bezwaarschrift.

      Heeft u uw bezwaarschrift opgestuurd en wilt u dit aan ons uitleggen?
      Dat kan in een hoorzitting. Tijdens een hoorzitting praat u met een van onze juristen. Soms is er ook een commissielid bij. Zij nemen de tijd om te horen waarom u het niet eens bent met onze beslissing. U kunt naar ons kantoor komen voor een hoorzitting of deelnemen via uw telefoon of via het scherm op uw computer.

      Een hoorzitting is niet verplicht. Als u uw bezwaarschrift opstuurt, kunt u laten weten of u een hoorzitting wilt.

    • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing op mijn bezwaar?

      Heeft u onze reactie op uw bezwaar ontvangen? En bent u het niet eens bent met onze beslissing? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank in de buurt van uw woonplaats. Hoe u dit kunt doen leest u op de website van de Rechtspraak.

      De rechtbank beoordeelt uw beroepschrift. Het kan zijn dat de rechtbank u uitnodigt voor een hoorzitting.

      Vindt de rechtbank dat u gelijk heeft? Dan nemen we opnieuw een beslissing. Daarbij houden we rekening met de uitspraak van de rechtbank.

    • Wat is een aanvullende aanvraag?

      Als u slachtoffer bent van een gewelds- of seksueel misdrijf, dan kunt u daardoor ernstige lichamelijke of psychische (geestelijke) problemen hebben. Dit noemen we ‘letsel’

      Heeft u een tegemoetkoming bij ons aangevraagd? En is daarna duidelijk geworden dat uw letsel erger is of is uw letsel erger geworden? Dan kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen.

      Voor een aanvullende aanvraag hebben wij medische informatie nodig waarin staat dat uw letsel erger geworden is. Wij bekijken dan of u een extra tegemoetkoming krijgt. Wij sturen u hierover een brief.

       

      Meer informatie

    • Ik heb een tegemoetkoming gekregen. Wat kan ik doen als mijn problemen erger worden?

      Heeft u een tegemoetkoming bij ons aangevraagd? En is daarna duidelijk geworden dat uw lichamelijke of psychische problemen (letsel) erger is. Of dat het erger is geworden? Dan kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen.

      Voor een aanvullende aanvraag hebben wij medische informatie nodig waarin staat dat uw letsel erger geworden is. Wij bekijken dan of u een extra tegemoetkoming krijgt.

      Meer informatie

    • Wat is een herzieningsverzoek?

      Hebben wij besloten dat u geen tegemoetkoming van ons krijgt? En zijn er daarna nieuwe feiten of veranderde omstandigheden bekend geworden?

      Dan kunt u een herzieningsverzoek doen. Dat betekent dat wij uw aanvraag opnieuw bekijken. Het is dan wel belangrijk dat u documenten meestuurt met informatie over de nieuwe feiten of omstandigheden.

    • Ik heb geen tegemoetkoming gekregen. Wat kan ik doen als mijn situatie verandert?

      Hebben wij besloten dat u geen tegemoetkoming van ons krijgt? Maar is er daarna nieuwe informatie? Of is uw situatie veranderd? Dan kunt u een herzieningsverzoek doen. Dat betekent dat wij uw aanvraag opnieuw bekijken. Het is dan wel belangrijk dat u documenten meestuurt met informatie over de nieuwe feiten of omstandigheden.

Hulp nodig bij het aanvragen van een tegemoetkoming?

Slachtofferhulp Nederland helpt u graag. Kijk op www.slachtofferhulp.nl of bel 0900-0101 (lokaal tarief).