Alles over uw aanvraag
Wilt u een financiële tegemoetkoming aanvragen? Dat kunt u meteen doen: een tegemoetkoming aanvragen. Wilt u zich eerst voorbereiden? Op deze pagina vindt u de belangrijkste informatie.
Geef antwoord op enkele vragen. U ziet dan meteen of het zin heeft om een aanvraag te doen.
Als u een aanvraag heeft gedaan, dan gaan we daarmee aan de slag. We leggen graag uit wat er met uw aanvraag gebeurt en hoe lang dat duurt.
Wilt u weten hoe het met uw aanvraag staat? Dat kunt u online volgen. In het Schadefondsportaal ziet u wat er met uw aanvraag gebeurt. Wilt u nog iets toevoegen aan uw aanvraag? Ook dat kan via het Schadefondsportaal.
Volg uw aanvraag onlineHet kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing die u van ons krijgt. Dan kunt u in bezwaar gaan. Ook kan uw situatie veranderd zijn. Dan kunt u een aanvullende aanvraag of een herzieningsverzoek doen.
Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraagU kunt op twee manieren een tegemoetkoming aanvragen: online of per post.
Ja, u kunt al een tegemoetkoming aanvragen als de rechtszaak nog loopt. Of als de rechtszaak nog moet beginnen.
Ja, u kunt een tegemoetkoming aanvragen als u alleen psychische (geestelijke) problemen heeft door het gewelds- of seksueel misdrijf. Dit noemen we ‘letsel’. Het letsel moet dan wel ernstig zijn.
Bijvoorbeeld:
Wij geven alleen een tegemoetkoming aan slachtoffers van gewelds- of seksueel misdrijf in Nederland. En aan slachtoffers van geweldsmisdrijven na 1 april 2019 in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba).
Gebeurde het misdrijf in Europa? De meeste Europese landen hebben een eigen schadefonds. Wij kunnen u helpen met het indienen van een aanvraag. Neem hiervoor contact met ons op.
Als het geweldsmisdrijf buiten Europa gebeurde, kunnen wij helaas niets voor u doen. Wij weten niet of er buiten Europa organisaties zijn zoals het Schadefonds.
Ja, u kunt zelf een tegemoetkoming aanvragen als u een bewindvoerder heeft. Wij raden u wel aan om bij uw aanvraag op te schrijven dat u een bewindvoerder heeft. Zet ook het (e-mail)adres en telefoonnnummer van uw bewindvoerder erbij. Wij kijken altijd na, of iemand onder bewind staat.
Uw bewindvoerder bepaalt op welke rekening wij de tegemoetkoming moeten zetten.
Ja, dat kan. Het slachtoffer kan u toestemming geven (machtigen) om de tegemoetkoming aan te vragen. U bent dan de gemachtigde. Als wij iets over de aanvraag willen vragen of vertellen, dan nemen wij contact op met u.
Het slachtoffer kan u als gemachtigde op het aanvraagformulier invullen. Het slachtoffer moet wel zelf het formulier ondertekenen.
Uw advocaat of uw rechtsbijstandverlener kan u helpen bij het indienen van een aanvraag. U kunt hiervoor ook bij Slachtofferhulp Nederland terecht. De medewerkers van Slachtofferhulp Nederland hebben hier veel ervaring mee en kunnen u helpen de aanvraag zo juist en volledig mogelijk in te dienen. De ondersteuning van Slachtofferhulp Nederland kost u niets. Medewerkers van Slachtofferhulp Nederland kunnen u ook helpen op juridisch, praktisch en emotioneel gebied.
Wij hebben zo veel mogelijk informatie nodig om uw aanvraag te beoordelen. Vul daarom alle vragen in.
Het proces-verbaalnummer (of PV-nummer) staat boven aan de eerste bladzijde van de aangifte. Het bestaat uit letters en cijfers. Bijvoorbeeld: PL07B3 2023123456-1.
Het parketnummer staat in de brieven van het Openbaar Ministerie, de rechtbank en het slachtofferloket. Het ziet er bijvoorbeeld zo uit: 01/012345-23.
Uw aanvraag moeten wij binnen tien jaar na het geweldsmisdrijf of seksueel misdrijf ontvangen. Gebeurde het misdrijf toen u jonger dan 18 was? Dan moet u binnen 10 jaar nadat u 18 werd een aanvraag doen. Vraagt u de tegemoetkoming later aan? Dan bekijken wij wat de reden is waarom u de aanvraag later deed. Alleen bij sommige redenen kunnen uw aanvraag nog behandelen.
U kunt geen aanvraag doen voor een gewelds- of seksueel misdrijf dat in Nederland gebeurde voor 1 januari 1973.
Dit gebeurt er nadat we uw aanvraag hebben ontvangen:
Wij proberen zo snel mogelijk een beslissing te nemen over uw aanvraag. Meestal krijgt u onze beslissing binnen 26 weken.
Stuurt u alle informatie en documenten mee die wij nodig hebben? Dan krijgt u de beslissing misschien al eerder.
Is het een ingewikkelde zaak? Of stuurt u niet alle informatie mee? Dan kan het langer dan 26 weken duren.
Hebt u een tegemoetkoming aangevraagd? Dan kunt u inloggen om uw aanvraag te volgen.
Neem dan contact op met uw gemeente. Alleen de gemeente kan uw persoonsgegevens veranderen.
Neem rustig de tijd om uw gegevens in te vullen. Wilt u even pauze nemen? Dan kunt u uw gegevens opslaan. Dan kunt u later verder gaan.
Doet u 15 minuten niets? Dan wordt het scherm automatisch afgesloten. U verliest dan de gegevens die u hebt ingevuld. Daarom is het slim om uw gegevens af en toe op te slaan. Daarna kunt u verder met invullen.
Na het opsturen van uw online aanvraag gebeurt er het volgende:
Heeft u een tegemoetkoming aangevraagd bij het Schadefonds? En bent u het niet eens bent met onze beslissing? Dan kunt u een brief naar ons sturen waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing. Dat heet een bezwaarschrift. Deze moet u opsturen binnen 6 weken na de datum op uw beslissing.
U kunt uw bezwaar online of per post opsturen
Als we uw bezwaar hebben ontvangen, bekijkt een van onze juristen uw bezwaar:
U kunt in een hoorzitting meer vertellen over uw bezwaar. Dit is niet verplicht. U geeft zelf aan of u dit wilt.
Daarna neemt de Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven een beslissing op uw bezwaar. Dit duurt maximaal 12 weken, vanaf de laatste dag dat u bezwaar kon maken. U krijgt een brief over deze beslissing.
Bent u het niet eens met onze beslissing op uw aanvraag? Dan kunt u een brief naar ons sturen waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing. Dat heet een bezwaarschrift.
Heeft u uw bezwaarschrift opgestuurd en wilt u dit aan ons uitleggen?
Dat kan in een hoorzitting. Tijdens een hoorzitting praat u met een van onze juristen. Soms is er ook een commissielid bij. Zij nemen de tijd om te horen waarom u het niet eens bent met onze beslissing. U kunt naar ons kantoor komen voor een hoorzitting of deelnemen via uw telefoon of via het scherm op uw computer.
Een hoorzitting is niet verplicht. Als u uw bezwaarschrift opstuurt, kunt u laten weten of u een hoorzitting wilt.
Heeft u onze reactie op uw bezwaar ontvangen? En bent u het niet eens bent met onze beslissing? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank in de buurt van uw woonplaats. Hoe u dit kunt doen leest u op de website van de Rechtspraak.
De rechtbank beoordeelt uw beroepschrift. Het kan zijn dat de rechtbank u uitnodigt voor een hoorzitting.
Vindt de rechtbank dat u gelijk heeft? Dan nemen we opnieuw een beslissing. Daarbij houden we rekening met de uitspraak van de rechtbank.
Als u slachtoffer bent van een gewelds- of seksueel misdrijf, dan kunt u daardoor ernstige lichamelijke of psychische (geestelijke) problemen hebben. Dit noemen we ‘letsel’
Heeft u een tegemoetkoming bij ons aangevraagd? En is daarna duidelijk geworden dat uw letsel erger is of is uw letsel erger geworden? Dan kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen.
Voor een aanvullende aanvraag hebben wij medische informatie nodig waarin staat dat uw letsel erger geworden is. Wij bekijken dan of u een extra tegemoetkoming krijgt. Wij sturen u hierover een brief.
Heeft u een tegemoetkoming bij ons aangevraagd? En is daarna duidelijk geworden dat uw lichamelijke of psychische problemen (letsel) erger is. Of dat het erger is geworden? Dan kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen.
Voor een aanvullende aanvraag hebben wij medische informatie nodig waarin staat dat uw letsel erger geworden is. Wij bekijken dan of u een extra tegemoetkoming krijgt.
Hebben wij besloten dat u geen tegemoetkoming van ons krijgt? En zijn er daarna nieuwe feiten of veranderde omstandigheden bekend geworden?
Dan kunt u een herzieningsverzoek doen. Dat betekent dat wij uw aanvraag opnieuw bekijken. Het is dan wel belangrijk dat u documenten meestuurt met informatie over de nieuwe feiten of omstandigheden.
Hebben wij besloten dat u geen tegemoetkoming van ons krijgt? Maar is er daarna nieuwe informatie? Of is uw situatie veranderd? Dan kunt u een herzieningsverzoek doen. Dat betekent dat wij uw aanvraag opnieuw bekijken. Het is dan wel belangrijk dat u documenten meestuurt met informatie over de nieuwe feiten of omstandigheden.